Pad koncentracije tokom duge vožnje desio se gotovo svakom vozaču, a dolazak na pumpu za mnoge predstavlja priliku da se odmore i napune baterije za nastavak putovanja, ali i da napune svoj rezervoar. Upravo tada jedan mali trenutak nepažnje dovoljan je da osujeti sve vaše planove i potencijalno napravi štetu na vozilu.

Sipali ste benzin u dizel motor.

Šta sad, pitate se? Koji je sledeći korak i da li je moj auto trajno oštećen? Ne brinite. Šteta je popravljiva, dokle god reagujete odmah i prionete na istakanje goriva iz rezervoara – bilo samostalno, uz pomoć radnika na pumpi ili pozivom šlep službe.

Moguće posledice sipanja benzina u dizel motor

Sipanje benzina u dizel motor može izazvati ozbiljne kvarove, jer benzin ima niži stepen samozapaljenja od dizela i nema potrebna mazivna svojstva koja dizel motori zahtevaju. Prvi problem nastaje u sistemu za ubrizgavanje: benzin smanjuje podmazivanje dizel pumpe, što dovodi do povećanog trenja, habanja i potencijalnog kvara pumpe i dizni.

Drugi problem je neadekvatno sagorevanje. Benzin ima nižu tačku samozapaljenja od dizela, što može izazvati preuranjeno paljenje, detonacije i oštećenje cilindara i klipova. Takođe, benzin razređuje dizel gorivo, smanjujući njegovu gustinu i efikasnost, što može dovesti do gubitka snage i nepravilnog rada motora.

Ako se motor pokrene s pogrešnim gorivom, posledice će gotovo sigurno uključivati povećane vibracije i loš rad motora, a u najgorem slučaju, ozbiljna mehanička oštećenja koja zahtevaju skupu popravku. 

Šta uraditi nakon što se benzin već nađe u rezervoaru?

Ako ste sipali benzin u dizel motor, najvažnije je nikako ne paliti automobil i ne davati kontakt, jer čak i kratkotrajno pokretanje pumpe za gorivo može naneti ozbiljnu štetu motoru. Najviše što možete da uradite je da samo ubacite ključ da biste otključali volan i pomerili vozilo na parking.

Evo kako bi trebalo da izgledaju vaši koraci nakon sipanja pogrešnog goriva:

  1. Obratite se osoblju na pumpi – ako ste grešku primetili odmah nakon točenja, pitajte zaposlene da li imaju pumpu za istakanje goriva. Većina ima specijalizovanu opremu za brzo izvlačenje pogrešnog goriva iz rezervoara jer se ovo dešava češće nego što biste mogli da pretpostavite.
  2. Pozivanje šlep službe – ukoliko je gorivo već stiglo do motora ili ako nemate način da ga sami ispraznite, najbolje je pozvati šlep službu. Oni će vas odvesti do servisa gde će stručno isprazniti rezervoar, isprati sistem i po potrebi promeniti filtere.
  3. Istakanje pomoću pumpe – pumpa za istakanje goriva je praktičan alat koji nije na odmet imati u gepeku. Pomoću nje možete pokušati sami izvući što više goriva pre nego što ono stigne do motora. Ovo je najefikasnije ako ste grešku odmah primetili i niste dali kontakt, ali imajte u vidu da će vam biti potrebno bar 30 do 40 minuta kako biste ispraznili ceo rezervoar.
  4. Crevo za izvlačenje goriva – u nekim slučajevima, moguće je koristiti ručnu pumpu i crevo za ručno izvlačenje goriva uz kanister za skladištenje. Ova metoda zahteva strpljenje kako bi se što više benzina uklonilo iz rezervoara.

Ako niste sigurni šta raditi, najsigurnija opcija je šlep služba i servis, jer će profesionalci moći temeljno da očiste sistem i spreče potencijalno skupe kvarove.

Mere predostrožnosti na modernim automobilima

Ukoliko ste tek sada shvatili opasnost ovakvog potencijalnog scenarija, verovatno ste zabrinuti da vam se isti ne dogodi.

Srećom, većina modernih automobila ima mehaničku zaštitu na otvoru rezervoara kako bi se sprečilo sipanje pogrešnog goriva. Konkretno:

  • Dizel automobili često imaju uži otvor rezervoara koji odgovara samo dizel pištolju na pumpi. Crevo benzinskog pištolja je šire, pa fizički ne može stati u otvor dizel rezervoara.
  • Benzinski automobili uglavnom nemaju istu zaštitu, jer dizel pištolj ima crevo koje može stati i u otvor za benzin, ali greška je ređa jer dizel pištolji na pumpama najčešće imaju oznake i razlikuju se po boji.

Ipak, zaštitni sistemi nisu univerzalni. Stariji automobili nemaju ovu barijeru, a u nekim modelima zaštita se može zaobići pritiskom ili je lošeg dizajna i ne služi svojoj svrsi. Takođe, ako neko koristi kanister za dolivanje goriva, može lako sipati pogrešan tip goriva.

Iako fizičke prepreke smanjuju rizik, greške se i dalje dešavaju, pa je važno obratiti pažnju pre nego što počnete točiti gorivo.

Kako prepoznati da ste sipali pogrešno gorivo?

Ako ste već pokrenuli automobil, znakovi da ste sipali benzin u dizel motor mogu se brzo primetiti i najčešće su neki od sledećih:

  • Teže paljenje motora ili nemogućnost startovanja
  • Nepravilan rad i trzaji motora
  • Gubitak snage i slab odziv na gas
  • Pojačano dimljenje iz izduvne cevi
  • Neobični zvuci iz motora, poput lupkanja ili detonacija

Ukoliko primetite bilo koji od ovih simptoma, odmah ugasite motor i ne pokušavajte dalje da vozite. Što duže vozite sa pogrešnim gorivom, veće su šanse da ćete prouzrokovati ozbiljnu i skupu štetu.