Računovodstvo nije samo vaša zakonska obaveza, već ključan alat za razumevanje i upravljanje sopstvenim poslovanjem. Iako prevashodno služi državnim organima kao uvid u finansijsko stanje, svrha vođenja knjiga neosporno treba biti i u interesu samog preduzetnika ili firme. Adekvatno vođenje knjiga podrazumeva ažurnost, poštovanje zakona i standarda, jasno razgraničenje prihoda i rashoda, kao i pravilno evidentiranje imovine i obaveza. Ako ste tek zakoračili u preduzetništvo ili se prvi put susrećete sa ovom temom, u nastavku teksta očekuje vas sve što treba da znate o vođenju knjiga.
Šta je knjigovodstvo?
Na samom startu, trebalo bi da saznate šta je uopšte vođenje knjiga i šta knjigovođa radi za vas – bilo da je u pitanju knjigovođa u Beogradu ili bilo kom drugom gradu. Knjigovodstvo podrazumeva sistematsko prikupljanje, evidentiranje, klasifikovanje i sumiranje svih finansijskih promena (poput prihoda, rashoda, imovine i obaveza) na osnovu verodostojne papirlogije. Sve se beleži na osnovu računa, ugovora i drugih dokumenata, kako bi firma imala tačan uvid u svoje poslovanje i mogla da ispuni zakonske obaveze. Vođenje knjiga možete preuzeti na sebe, ali angažovanje iskusne knjigovodstvene agencije se gotovo uvek pokazuje kao pametniji izbor.
Koje vrste knjigovodstva postoje?
Postoje dve osnovne vrste knjigovodstva: jednostavno (single-entry) i dvojno knjigovodstvo. Jednostavno knjigovodstvo beleži samo osnovne prihode i rashode i koristi se uglavnom kod manjih biznisa. Nasuprot tome, dvojno knjigovodstvo je značajno kompleksnije jer se svaka finansijska promena evidentira na dva konta (dugovanja i potraživanja), što omogućava preciznije praćenje imovine, obaveza i i finansijskog stanja. Ova metoda je zakonski obavezna za većinu pravnih lica i većih firmi.
Ko je u obavezi da vodi knjige?
Ukoliko pravno lice obavlja delatnost koja ne može biti paušalno oporezovana ili ako je u tekućoj godini ostvario promet veći od 6 miliona dinara (računajući od 1. januara do današnjeg datuma), u obavezi je da pređe na vođenje poslovnih knjiga kako bi ispoštovalo zakonske propise i računovodstvene standarde. Vredi istaći da čak i paušalci, iako formalno oslobođeni vođenja dvojnog knjigovodstva, neretko angažuju stručnjaka za ispravno vođenje Knjige prihoda i rashoda (KPO) i tačan obračun poreza i doprinosa, kako bi lakše pratili svoje poslovanje i izbegli moguće kazne.
Obaveze preduzetnika koji vode knjigovodstvo nakon registracije u APR-u
Po registrovanju firme, preduzetnik koji samostalno vodi poslovne knjige dužan je da u roku od 14 dana podnese akontacionu poresku prijavu (PPDG-1S). U prijavi se daje procena planiranih prihoda i rashoda, na osnovu koje se određuje mesečna akontacija poreza na stvarni prihod za predstojeći period. Pored toga, preduzetnik je u obavezi da redovno vodi sve propisane knjigovodstvene evidencije.
Zapošljavanje radnika
Pravno lice koji vodi poslovne knjige ima pravo da, u skladu sa potrebama poslovanja, zapošljava radnike i obavlja obračun i uplatu zarada. Zasnivanje radnog odnosa vrši se zaključivanjem ugovora o radu, koji može biti na određeno ili neodređeno vreme, u skladu sa Zakonom o radu i važećim propisima. Pored zaposlenih koji su u radnom odnosu, preduzetnik može angažovati određena lica i za rad van radnog odnosa (ugovori o delu, ugovori o privremenim i povremenim poslovima, ugovori o dopunskom radu). Takođe, bitno je napomenuti da sva pravna lica od 2025. imaju obavezu angažovanja agencije za bezbednost i zdravlje na radu , ukoliko zapošljavaju radnike.
Pravna lica i tekući račun
Pravni subjekt je u obavezi da otvori tekući račun u banci i da preko tog računa vodi novčano poslovanje i obavlja platne transakcije. Dozvoljeno je imati više tekućih računa kod iste ili različitih banaka. Takođe, primljeni gotovinski dinarski iznosi moraju se uplatiti na tekući račun u roku od sedam radnih dana od dana prijema.
Česte greške kod samostalnog vođenja knjiga
Kada je reč o najčešćim greškama u samostalnom vođenju knjiga, najčešće dolazi do mešanja ličnih i poslovnih troškova, kašnjenja u dostavljanju ili čuvanju računa i faktura, kao i neredovnog usklađivanja stanja sa bankovnim izvodima. Česta je i nepravilna kategorizacija prihoda i rashoda, koja može dovesti do netačnih izveštaja i problema pri obračunu poreza. Sve ove greške mogu imati ozbiljne posledice, pre svega u vidu visokih novčanih kazni, ali i kroz negativan uticaj na celokupno poslovanje. Upravo zbog toga je knjigovodstvena agencija jedina ispravna opcija kada je reč o vođenju knjiga.
Zašto je bolje angažovati stručnjake?
Knjigovodstvena agencija može preuzeti celokupno vođenje poslovnih knjiga, obračun poreza i doprinosa, izradu finansijskih izveštaja, vođenje evidencija o PDV-u, kao i pripremu i podnošenje poreskih prijava. Takođe, može vam pomoći pri zapošljavanju radnika, evidenciju gotovinskog prometa i savetovanju u vezi sa finansijskim i poreskim pitanjima. S tim u vezi, ako niste stručnjak iz ove oblasti, usluge knjigovodstva treba prepustiti profesionalcima koji garantuju tačnost i usklađenost sa zakonom. Nadamo se da će vam ovaj tekst biti od pomoći!